Bilejunalla Las Vegasiin? Aika näyttää…

Kuten sivuston lukijat varmasti tietävät, junamatkailu sopii moneen. Kotimaassa yöjunalla pääsee kätevästi Lapin rinteille ja lomamökeille, Euroopassa maisemista pääsee nauttimaan ilman vaihtoja vaikkapa Lontoosta Istanbuliin ulottuvalla linjalla, miksei myös Moskovasta Nizzaan.

Junamatkailu jättää tilaisuuden myös tehdä töitä aivan eri tavalla kuin auton ratin takana tai edes pelkääjän paikalla olisi ikinä mahdollista. Viihtyminenkin onnistuu – olemme jo aiemmin kertoneet kasinopelien pelaamisesta junassa. Esimerkiksi online casino Duelz toimii tässä yhteydessä hienosti, sillä kyseessä on täysin mobiiliyhteensopiva verkkokasino. Kasinoita ja junia on kuitenkin aiemminkin yritetty naittaa yhteen varsin konkreettisella tavalla, ja tästä riittääkin kerrottavaa.

Raiteilla monta yritystä

Nevadan osavaltiossa sijaitsevaan Las Vegasiin on pyritty jo monen monta kertaa saamaan kunnon bilejunaa. Ensimmäisenä tähän suuntaan viittaavana projektina voi pitää DesertXpressiä, jonka piti yhdistää eteläisen Kalifornian Victorvillen kaupunki Las Vegasiin huippunopean luotijunan avulla. Tämäkin projekti on sittemmin saanut uutta tuulta alleen XpressWest-nimen alla, mutta vielä toistaiseksi (loppuvuodesta 2018) työmiehet eivät ole päässeet aloittamaan tätä rakennusurakkaa. Tässä yhteydessä varsinainen bilekokemus ei kuitenkaan ole ollut kärkenä, joskin junan suurimmaksi käyttäjäryhmäksi on ajateltu kasinokaupunkiin matkaavia pelituristeja.

DesertXpress-projektin joutuessa vastatuuleen areenalle astui kilpaileva yrittäjä, X-Train. X-Train ei ollut joukkoliikennenörttien tylsä infraprojekti, ei alkuunkaan – tarkoitus oli tarjota ennennäkmätön juhlakokemus raiteilla juomineen ja ruokineen. Pelkästä laajennetusta ravintolavaunusta ei ollut kyse, sillä tarkoitus oli tarjota mahdollisuus rahapelaamiseen jo junamatkan aikana. X-Trainin oli tarkoitus käyttää jo olemassa olevaa ratainfraa ja kulkea Los Angelesista Las Vegasiin noin 5,5 tunnissa. Lisäksi matkustajat olisivat voineet ostaa lippuja Vegasin viihde-esityksiin ja esimerkiksi luovuttaa matkatavaransa kuljetettavaksi hotelleihinsa.

X-Train sai kuitenkin nopeasti kilpailijan, joka ei nimellään varsinaisesti pyrkinyt erottautumaan: Z-Train. Z-Trainin markkinointipuhessa kyseisen junapalvelun valttina oli tarjota vielä ylellisempää palvelua ja kokemusta, jotakin yksityisjetillä lentämistä vastaavaa. Projektiin olisi kuulunut jopa uuden rautatieaseman rakentaminen Las Vegasin kuuluisalle pääkadulle, The Stripille.

Z-Train jouduttiin kuoppaamaan melko nopeasti, ja X-Train joutui vastatuuleen esimerkiksi radat omistavan Union Pacific -yhtiön kanssa – Union Pacific ilmoitti varsin nopeasti ja näyttävästi, että rahapelaamista ei tultaisi sallimaan heidän raiteillaan. Projekti on myöhästynyt, mutta saattaa lokakuussa 2018 yhtiön antaman tiedotteen mukaan aloittaa likennöinnin viisi kertaa viikossa syyskuussa 2019. Kalustoa X-Train on jo tiettävästi hankkinut riittävästi, ja liikennöinti on tarkoitus toteuttaa kolmella veturilla ja 16 täysin uudistetulla matkustajavaunulla.

Ehkei sittenkään niin uutta

Rautatiematkailun ja rahapelien yhdistelmä ei kuitenkaan ollut ensimmäistä kertaa edes Las Vegasin suhteen X-Trainin keksintöä. Maailman kasinopääkaupungin rautatieasema oli nimittäin ensimmäinen (ja tiettävästi ainoa) laatuaan, jolla suoraan aseman yhteydessä sijaitsi kasino. Plaza Hotel & Casinon takana sijainnut asema on nyttemmin sulkenut ovensa. Sulkeminen tapahtui vuonna 1997, jolloin Desert Wind lakkasi kulkemasta. Ai mikä Desert Wind?

Desert Wind oli Amtrak-rautatieyhtiön pitkän matkan juna, joka kulki vuosien 1979 ja 1997 välillä Chicago – Los Angels. Reitillä oli myös pysähdys Las Vegasissa. Koko LA:n ja Chicagon väli kuljettiin reilussa 48 tunnissa, LA:n ja Las Vegasin välillä aikaa kului päälle 7 tuntia. Desert Wind jäi Amtrakin säästötoimenpiteiden uhriksi, eikä 90-luku muutoinkaan ollut mitään kukoistuksen aikaa amerikkalaiselle raideliikenteelle.

Junaprojekti Las Vegasiin ei missään nimessä ole kuollut, sillä esimerkiksi XpressWestin suunnitelmat vaikuttavat yhä realistisemmilta. Aika näyttää, miten X-Trainin lopulta käy. Varsinaisesta “bilejunasta” ei XpressWestin kohdalla kuitenkaan ole kyse. Kaliforniassa on ryhdytty viime vuosina rakentamaan useita nopeita junaratoja, ja Las Vegasiin kulkeva Interstate 15 -valtatie on usein hyvin ruuhkainen. Kalifornia kuuluu vieläpä niihin Yhdysvaltain osavaltioihin, jotka tekevät vahvan ilmastomyönteistä politiikkaa, jopa presidentti Donald Trumpin linjan vastaisesti.