Rataverkko auki kaikille – kannatetaan!

Minussa ei paljoa poliitikon vikaa ole, mutta suuria tunteita junien suurkuluttajana minussa kuitenkin on herättänyt viime vuosina käyty keskustelu siitä, että junaverkosto pitäisi avata muillekin toimijoille, kuin VR. Muistaakseni EU:n komissio linjasi jo vuonna 2015, että rautatieyhtiömme monopoliasema ei ole millään muotoa perusteltu ja että rautatieverkoston tulisi olla avoinna myös kilpailijoille (korjatkaa joku jos olen väärässä, etten puhu läpiä päähäni) ja minä yhdyn tuohon kantaan aivan täysin rinnoin. Jos verrataan tilannetta esimerkiksi lentoliikenteeseen tai bussiyhtiöiden toimintaan, onhan se aika epätavallista, että ainoastaan yksi yhtiö saa toimia tässä suhteellisen ekologisessa ja kätevässä liikennöintiympäristössä, jota myös rautatieksi kutsutaan.

Suurin yksittäinen syy myönteiseen kantaani rautatieliikenteen avaamiselle on kuluttajahinta. Jos (ja toivottavasti KUN) VR:lle tulee kilpailijoita rautateille, alkaa samanlainen armoton hintakilpailu, mitä saimme todistaa linja-autoliikennöitsijöiden välillä, kun Onnibus tuli aikanaan sekoittamaan palettia oikeasti edullisilla hinnoillaan. Viime kädessähän koko lystin maksavat nimenomaan asiakkaat, eikä hintojen alentamisessa ole mielestäni mitään vikaa, kunhan se perustuu oikeasti kannattavaksi todettuihin kustannus- ja tuottoarvioihin, eikä polkuhinnoilla pyritä ainoastaan tiputtamaan pitkään alalla olleet kilpailijat pois pelistä. Väittäisinkin, että esimerkiksi Onnibusin tapauksessa heidän etunaan oli se, että he pystyivät rakentamaan alusta asti kannattavan bisnesmallin perustuen kovaan volyymiin halvoilla hinnoilla, kun taas pitkään toiminnassa olleet yritykset joutuvat ahtaalle koittaessaan mukauttaa kilpailutilannetta omaan bisnesmalliinsa, joka ennen Onnibusia on jotenkuten toiminut ja palkat on saatu maksettua. En jaksa hetkeäkään uskoa, että Onnibus tekisi tappiota ajamalla ”liian halvalla”, vaan väitän, että tärkeämpää olisi nyt pidempiaikaisten liikennöitsijöiden tarkastella toimintaansa ja tehostaa tekemistään vastaamaan nykyajan vaatimuksia ja kilpailutilannetta. Itkeminen kilpailijan rahan tahkoamisesta on täysin turhaa.

Yksi vahva ja aiheellinen VR:ää puoltava argumentti tähän ratakeskusteluun liittyen on kuitenkin rataverkon ylläpitokysymys. Tähän asti rataverkkoa ja sen infraa on huoltanut yksinoikeudella VR Track ja jos kilpailu avattaisiin muille yrityksille, olisi kaikki viime vuosina tehdyt huoltotyöt ikään kuin ”itseltä pois”, kun kilpailijat hyötyisivät kunnossapidetyistä rautateistä. Jos kilpailu avataan, mielestäni olisi vähintäänkin kohtuullista irtauttaa VR Track emoyhtiöstään ja antaa sen jatkaa hyvää työtään rataverkon huoltamisen parissa ja sitouttaa kaikki verkostossa toimivat yhtiöt rahoittamaan sen toimintaa esimerkiksi laskennallisella prosenttiosuudella, joka perustuu siihen, kuinka paljon mikäkin yhtiö rataverkkoa käyttää ja mihin tarkoitukseen. Se olisi vain oikeus ja kohtuus.

Innolla odotan päivää, kun saa valita, millä junayhtiöllä haluaa kulkea. Hintakilpailu olisi erittäin tervetullutta rautateillekin, nyt kun sitä on tapahtunut jo lentokentillä ja bussiyhtiöissä. Ja hiukan jopa taksiliikenteessä Überin myötä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *